jueves, 17 de noviembre de 2016

part teòrica de LA LITERATURA MEDIEVAL



LA LITERATURA MEDIEVAL

Context històric i social

Anomenem edat mitjana a un període d’aproximadament deu segles que va des de la caiguda de l’Imperi Romà a finals del segle V dC fins a la fi del segle XV. Amb el nom de mitjana, ens referim al període intermedi entre l’edat antiga i l’edat moderna.
Per als europeus de l’edat mitjana només existia el seu continent i part d’Àfrica i d’Àsia. Així, per a un valencià, les notícies d’exploradors que havien arribat fins a la Xina o a l’Àfrica eren sols llegendes i també es pensava, per exemple, que l’oceà Atlàntic estava ple de monstres marins, o que a les zones no explorades del planeta habitaven homes sense cap.I per suposat, creien que la Terra era plana, que es trobava al centre de l’univers i al seu voltant giraven tots els planetes.
Com podem veure, en l’edat mitjana les persones no tenien massa coneixements del món, tanmateix, no se sentien ignorants ja que pensaven que tot el que els calia saber ho podien explicar amb les paraules de la Bíblia i la doctrina de l’església. I és que en aquesta època hi havia un fort sentiment religiós, de manera que es donava més importància a la vida eterna que a les coses terrenals; per això tothom concentrava els seus esforços a no pecar i a salvar l’ànima.

Aquesta mentalitat, segons la qual Déu i la religió són el més important s’anomena teocentrisme. L’església, per tant, impregnava la societat d’un esperit religiós i esdevingué el principal focus de difusió i de conservació de la cultura medieval.

La societat medieval


La societat medieval es basava en un sistema feudal amb fortes desigualtats entre les classes socials. 

-  El rei  governava i tenia poder absolut

-  La noblesa constituïa una minoria que acumulava grans riqueses i privilegis i exercia un fort domi sobre la resta de classes socials

- Els clergues es trobaven al mateix nivell social que la noblesa. El seu poder se centra en el domini de la cultura escrita i del control del pensament de la societat, com a censors dels comportaments no cristians.

-  Els burgesos (artesans i comerciants) i gaudien d’un cert poder i de riqueses.

- El poble és la classe més nombrosa, integrada per persones analfabetes     sotmeses a una esclavitud quasi total i a unes condicions de vida miserables.

El naixement de la literatura
L’edat mitjana és també el temps en què el llatí diversifica i es consoliden les diverses llengües romàniques. Pel que fa a les nostres terres, els primers textos escrits en català són de caràcter religiós; Les Homilies d’Organyà i el text legal Llibre jutge, ambdós del s. XII.
Les obres literàries escrites encara tardarien a aparèixer, ara bé, hi ha constància de nombroses manifestacions orals amb els següents trets:
- Transmissió oral:  hi havia poca gent que sabia llegir de manera que la literatura es difonia oralment mitjançant cançons o les recitacions dels joglars.
- Autor anònim: els creadors de moltes obres medievals no solen signar les obres.
- Intenció didàctica: la literatura s’utilitza per a donar exemple de bons comportaments, difondre els valors cristians o donar a conèixer episodis bèl·lics.



LA LÍRICA:  POESIA TROBADORESCA
Les primeres composicions de lírica culta feta a les nostres terres s’anomena poesia trobadoresca.
Aquestes peces s’escrivien i es cantaven en una llengua distinta al català; es crea i es canta en occità (o provençal). El canvi de llengua es deu al fet que dites composicions fetes pels nostres creadors s’inspiren en les produccions dels trobadors del sud de França (Occitània) i utilitzen la llengua dels trobadors, la qual es considerada com la llengua de prestigi per a la lírica. 
El tema fonamental de la poesia trobadoresca és l’amor cortés, que consisteix en l’aplicació de l’esquema social del feudalisme a la relació amorosa i eròtica. Així, el trobador, o creador, s’identifica amb el vassall que escriu composicions d’amor a la seua dómina, sovint una dama casada de classe alta. 
La relació es desenvolupa davant els ulls dels altres cortesans, aquests són anomenats  lausegiers, els que no dubtaran alertar al senyor, o gilós, de l’engany. Així mateix, el trobador compta amb un amic; el gaita, que l’ajuda i encobreix la parella. 
El trobador no serà correspost de seguida per la dama sinó que deurà escriure-li diverses composicions per guanyar-se l’amor de la dama estimada i de ser correspost. Així passarà les següents fases: pregador, durant la qual el trobador prega l’amor de la domina, fenhedor, quan la dama es mostra indiferent i el trobador mostra el seu patiment per no ser correspost i arriba a considerar-la ingrata i fach, quan definitivament la dama li dóna el seu amor.
Per tal d’amagar la identitat de la dama els trobadors fan servir un pseudònim o senhal. I és el joglar l’encarregat de cantar-li cada composició.

No hay comentarios:

Publicar un comentario